Home // Werkproblemen // Relatieproblemen // Psychische problemen
 
Werkwijze // Kwalificaties // Tarieven // Contact en info

 
 
 

Kritiek geven, kritiek ontvangen.

Niemand vindt het leuk kritiek te krijgen. We proberen het allemaal immers zo goed mogelijk te doen. Als iemand ons wijst op onze fouten kan dat hard aankomen, vooral als we onzeker zijn van onszelf of - nog erger - als we zelf al vinden dat we in de fout zijn gegaan. Onze eerste reactie is vaak verdedigend: : "Ja maar, ik kan er toch ook niets aan doen?", "Doe jij het dan beter?", enz. Het is ook lastig geconfronteerd te worden met onze imperfectie. Als dat dan nog eens gezegd wordt op een verwijtende, belerende toon voel je je al snel als persoon afgewezen en wordt de kritiek opgevat als een persoonlijke aanval.

Het is belangrijk in te zien dat kritiek krijgen, ook op het werk, er gewoon bijhoort. Niemand ontkomt er aan, wat je ook doet, er is altijd wel iemand die er kritiek op heeft.

Ook het geven van kritiek is lastig. Je wilt een ander niet kwetsen, maar wel goed aangeven wat je niet bevalt.



 
 
  Trainingen & Workshops // Links
 
 
webdesign: van der velden media
 
Print deze pagina