Home // Werkwijze // Kwalificaties // Tarieven // Contact en info
Werkproblemen // Relatieproblemen // Dwanggedachten // Depressie // Paniek // Omgaan met kritiek
 
 
 
Sociale angst:

Als iemand met sociale angst zich in een situatie met andere mensen bevindt, beoordeelt hij/zij onmiddellijk de andere aanwezigen en kijkt of er emotionele bedreigingen (vernedering,spot e.d.) zijn. Hij denkt aan vroegere ervaringen en projecteert die als het ware op de nieuwe situatie.

Wat hij denkt over vroeger wordt dan vergeleken met de nieuwe situatie en wordt als maatstaf gebruikt voor nieuwe ervaringen. De standaard die hij aldus gebruikt is uitermate subjectief. Mensen met een sociale fobie beoordelen hun omgeving negatief en zoeken, verwachten en overdrijven de betekenis van negatieve sociale signalen.

Mensen met een sociale angst hebben eigenlijk heel veel te doen: aandacht geven aan hun gedachten, denken aan hoe ze overkomen en denken aan de gevolgen van hun toekomstig falen. En, om deze situatie nog te verergeren, deze negatieve zelfbeoordeling geeft nog meer angst met fysiologische, cognitieve en emotionele gevolgen. Stotteren, zweten, stamelen zijn het gevolg. Het zal duidelijk zijn dat iemand die zich zo gedraagt, niet adequaat kan reageren, zodat de situatie alleen maar erger wordt.

Dit alles leidt vaak tot vermijdingsgedrag: alleen ergens naar toe gaan in het gezelschap van een vertrouwd iemand of helemaal niet op uitnodigingen ingaan. De persoon komt alleen te staan en gaat zich ziek, zwak en misselijk voelen.

Sociale angst kan goed behandeld worden met cognitieve gedragstherapie. Daarnaast kun u denken aan het volgen van een assertiviteitstraining. Kijk eens op: assertiviteit.htm.
 
 
  Trainingen & workshops // Links
 
     
Print deze pagina